01-06-2023 Het Laatste nieuws

Schoonderhage-bewoners met beperking brengen zelf muziekspektakel in cultuurcentrum De Plomblom:

“Tijdens deze show kunnen we tonen wie we zijn”
De bewoners van Schoonderhage, een vzw die zorg biedt aan mensen met een mentale beperking in de Denderstreek, brengen op zaterdag 17 juni zelf een groot muziekspektakel in cultuurcentrum De Plomblom in Ninove. Tijdens de show spelen, zingen en acteren de bewoners zelf en staan ze op het podium met gastartiesten zoals onder meer Yves Segers en Marijn ‘Boma’ Devalck.

Claudia Van Den Houte 01-06-23, 19:57 Laatste update: 02-06-23, 11:04

Dat de bewoners van Schoonderhage muzikaal zijn, bewijzen ze al vele jaren. Funny Key, de muziekgroep die bestaat uit bewoners van Schoonderhage, stond onder meer al verschillende keren op de Parkconcerten in Ninove. Voor de show in cc De Plomblom trekken ze alle registers open. “Ik wou een show op poten zetten waaraan alle bewoners van Schoonderhage zouden kunnen meedoen in plaats van enkel de zeven muzikanten van Funny Key”, vertelt begeleider Tim Appelmans. “Zo hebben ook anderen de mogelijkheid om eens te ‘shinen’. Er nemen in totaal 34 bewoners deel vanuit de negen locaties waar Schoonderhage is gevestigd. Dat ze zo verspreid zitten, maakt de voorbereidingen er niet makkelijk op.”

Hun beperking houdt de bewoners niet tegen om zelf een instrument te bespelen of op een andere manier deel te nemen aan de show. “Er doen vier bewoners mee die in een rolstoel zitten en niet kunnen stappen tijdens de show. Sommige muzikanten – waaronder een pianist en iemand die djembé speelt – zijn blind. De bewoners hebben allemaal gevoel voor muziek. Jelle hoort iets en speelt het onmiddellijk na. Bij Davy moeten we noot per noot repeteren, maar ook dat lukt ondanks zijn blindheid.”

Belang van muziek
De bewoners tonen de soundtrack van hun leven tijdens de show. “De muziekshow draait rond muziek: Dat er bij alles in je leven muziek is. We werken in de show telkens rond thema’s waarbij muziek belangrijk is in je leven, bijvoorbeeld bij afscheid nemen, verjaardagen, film en series,… De bewoners zullen tijdens de show soms worden bijgestaan door gastartiesten Yves Segers, Marijn Devalck, Dean, Bart Foubert,… Bij het thema ‘muziek in films en series’ komt bijvoorbeeld FC De Kampioenen aan bod en zal ‘Boma’ komen meedoen. Andere thema’s zijn onder andere ook ‘liefde’ en ‘carnaval’

Het publiek zal zeer betrokken worden bij de show. “We hebben 500 oogmaskers gemaakt die we voor de show zullen uitdelen zodat ze zelf eens de snoezelmomenten van Schoonderhage kunnen ervaren. Er zijn ook handjes in foam waarmee ze zullen kunnen meezwaaien met de muziek. De show is trouwens al uitverkocht. Wie wil kan zich wel op de reservelijst laten zetten bij cc De Plomblom.”

Kiwanis schenkt nieuwe instrumenten
De bewoners van Schoonderhage kregen van Kiwanis Aalst deze week gloednieuwe instrumenten die ze tijdens de show zullen kunnen gebruiken, net als ander materiaal. “We schenken het liefst geld aan iets tastbaars zoals dit, omdat we hier zien wat er mee gebeurt en dat de bewoners ervan genieten. Schoonderhage is bovendien een regionale organisatie”, vertellen Koen Valckenier, Daniel Bauwens en Mario Massez van Kiwanis Aalst. “We hebben Schoonderhage ook eerder al gesteund met een aangepaste wagen en rolstoelfietsen. Schoonderhage ligt ons na aan het hart.”

De bewoners zelf kijken alvast uit naar de show. “Dit is toch nog iets anders dan optreden op de Parkconcerten of in scholen. Hier kunnen we tonen wie we zijn. We hebben er lang aan gewerkt”, aldus bewoonster en zangeres Jill.

07-03-2023 Het Laatste nieuws

Akoestisch concert van Clouseau in autogarage Valckenier: “50.000 euro gaat naar revalidatiecentrum voor kinderen”

Afgelopen weekend (5 Maart 2023) organiseerde Kiwanis Aalst een akoestisch concert van Clouseau ten voordele van het goede doel. Kiwanis verzamelde ondertussen maar liefst 50.000 euro voor het centrum voor kinderrevalidatie van het UZ Gent.

David Scheerlinck van Kiwanis is heel tevreden met de opbrengst. “Kiwanis Aalst is service-club die zich inzet ten behoeve van sociale doelen en we richten ons specifiek naar hulpbehoevende kinderen. Elk jaar wordt een hoofddoel gekozen waarvoor Kiwanis zich speciaal engageert, daarnaast zijn er een 6-tal nevendoelen die elk ongeveer 1.500 euro mogen ontvangen als financiële steun. Onder mijn voorzitterschap kozen we in het Kiwanis-jaar 2021-2022 voor het revalidatiecenter van UZ Gent. Daar revalideren kinderen van niet aangeboren trauma’s. Via Kiwanis hebben we 13.000 euro opgehaald en hebben we twee aangepaste fietsen geschonken Deze werden geschonken op ons jaarlijkse ‘Late Summer Night Dinner’ die plaatsvond in garage Valckenier in Aalst Op deze avond kwam Koen Wauters, als peter van dit revalidatiecenter, een kunstwerk veilen ten voordele van UZ Gent kinderrevalidatie. Het kunstwerk geschonken door Kiwanis leverde 14.000 euro op.”

10 - 01-2023 Nieuwsblad

In het Kinderrevalidatiecentrum verblijven kinderen die door bijvoorbeeld een letsel, een ziekte of een aandoening beperkt zijn in hun functioneren. Speciaal voor hen heeft het centrum nu een hippocampe en een pinofiets staan.

Twee woorden die de meeste mensen weinig zullen zeggen, maar die de kinderen heel wat fijne dagen zullen bezorgen. Een hippocampe is een bijzondere vrijetijdsrolstoel, waarmee je ook op het stand, op onbegaanbare terreinen en zelfs in het water kan rijden.

Een pinofiets is dan weer een extra stabiele tandem die een gewone fiets combineert met een ligfiets. Zelfs mensen die niet kunnen trappen, kunnen zo onder begeleiding een tochtje maken.

Goedkoop zijn de hippocampe en de pinofiets niet. De serviceclub Kiwanis Aalst schenkt ze aan het UZ Gent. Twee van de jonge patiëntjes, Lilou en Lily, mochten ze meteen uittesten.

LEES OOK. Koen Wauters bezoekt kinderafdeling van UZ Gent: “Voelen ons deel van grote familie”